در مطلب آموزشی قبلی یاد گرفتیم که چگونه از ویندوز ویستای خود پشتیبان بگیریم و آن را بر روی درایو یا دی وی دی مورد نظر بریزیم و در مواقع ضروری آن را با استفاده از Windows Complete PC Restore بازگردانی کنیم.

برای restore کردن Complete PC Backup شما باید از محیط Windows Recovery استفاده کنید .برای دستیابی به این محیط شما نیاز به Vista DVD دارید .بعد از تنظیمات بوت از روی سی دی شما وارد قسمتی مانند زیر می شوید.
Boot the computer from the CD or DVD
Figure 1. Boot the computer from the CD or DVD

برای بوت از روی سی دی شما نیاز به زدن کلیکی دارید.اگر این محیط برای شما پیش نیامد و شما به بخش بوت مورد نظر ما نرفتید احتمال دارد که کمپانی تولید کننده ی دستگاه شما این تنظیمات را در جای دیگری گذاشته باشد که شما با زدن کلید F8 و انتخاب گزینه ی Windows Recovery Environment به این محیط دسترسی پیدا می کنید.شما الان باید صفحه ای با پیغام
Windows is loading files.... مواجه شوید.بعد از مدتی شما صفحه ای با نام لود ویندوز می بیند.بخش Windows Setup environment لود کامل می شود و شما صفحه ای مانند زیر را خواهید دید.
.
Figure 2. Configure language and location options in Vista Setup

این صفحه اطلاعات زبان را ازشما می پرسد و شما next را بزنید.شما الان به صفحه ی نصب ویندوز ویستا وارد می شوید.
در این منو شما گزینه ی دوم یعنی Repair your computer را انتخاب می کنید که با انتخاب ان صفحه ای مانند زیر ظاهر می شود که شکل مربوطه ی این قسمت بدین صورت است.

Figure 3. Windows Vista Setup options

در این منو شما سیستم عامل پیدا شدهرا انتخاب کنبد.اگر درایورهایی وجود دارد و شما نیاز به لود درایو دارید باید گزینه ی
Load Drivers را بزنید و ویندوز را مشخص کنید.حالا NEXT را بزنید.اگر مشکلی پیش نیاید لیست وسایل ریکاوری برای شما نمایان می شود.بعد از زدن دکمه ی View advanced options for system recovery and support صفحه ای ماندد زیر برای شما نمایان می شود.

Figure 4. System Recovery Options

چون ما می خواهیم کل کامپیوتر را ریستور کنیم شما باید گزینه ی Windows Complete PC Restore را اجرا کنید.در این صورت فرایند ریستور به دنبال فایل ها در هارد و درایو سی دی شما می گردد.اگر چیزی پیدا نشود،پیامی زده می شود با این عنوان که چیزی پیدا نشد.اگر فابل بک آپ پبدا شد صفحه ای مانند زیر نمایان می شود.

Figure 5. System Recovery Options

اگر بار اول نیست که شما بک اپ می گیرید این صفحه به شما آخرین ریستور را نشان می دهد در غیر این صورت گزینه ی NEXT را بزنید.اگر که بک آپ های مختلفی وجود دارد شما گزینه ی Restore a different backup را انتخاب می کنید و NEXT را می زنید.که صفحه ای مانند زیر نمایان می شود.
Specify the backup to restore
Figure 6. Specify the backup to restore

شما نگاه می کنید و انتخاب خود را می کنید و قتی که تمام شد شما به مرحله ی بعد بروید.اگر شما چندین بار بک آپ گرفته باشید به شما همه ی انها را نشان می دهد.
List of backups
Figure 7. List of backups

در مرحله بعد صفحه ای نمایش داده می شود که ازشما می پرسد که آیا شما می خواهید فرمت کنید و دیسک را قبل از ریستور کردن تعمیر کنید؟اگر شما گزینه ی Format and repartition disks را بزنید فایل های بک آپ جایگزین درایو فرمت شده می شود.
List of individual snapshots in an image
Figure 8. List of individual snapshots in an image

اگر اماده اید تا دکمه ی فینیش را بزنیم!

Figure 9. Confirm whether or not Complete PC Restore should format and repartition disks

صفحه ای باز می شود و فرآیند را نشان می دهد.
چک باکس I confirm that I want to erase all existing data and restore the backup را بزنید و اوکی را بزنید و در این حال Complete PC Restore شروع به ریستور دادن می کند.

Figure 10. Windows Complete PC is restoring the data

نتیجه ممکن است که مدت طولانی بگذرد و طول بکشد(بسته به هارد و حجم فایل بک آپ دارد).بعد ار تمام شدن این امر کامپیوتر را ریست کنید.
کار تمام است....

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati