http://blogs.rtve.es/blogfiles/hoyempiezatodo/8344_WorldWideWeb.jpg
چند روز پیش دنبال عکسی در گوگل می گشتم که به وبلگ مستهجن فارسی برخوردم،بر روی بلاگر نصب بود و کارش انتشار عکس های مستهجن با تیترهای تحریک برانگیز بود.در وبلاگ که گشتم بخش آمار را پیداکردم و به آمار عجیبی بر خوردم!روزانه 300 هزار بازدید خالص داشت و اگر از سیستم های حرفه ای آمار سایت استفاده کرده بود مطمئنا pageview بسیار بالاتر از این حرف ها،حدود 700 هزارتا روشاخش بود.یکم تامل کنیم می بینیم این سایت هم فارسی است و هم مخاطبانش از ایران زمین هستند و این آمار برای یک سایت س.ک.س.*ی ایرانی بسیار تامل برانگیز است.

کمیته ای به نام فیلتر*ینگ مسئول فیلتر این نوع سایت هاست،اما آیا جواب داده است؟آیا کار خود را درست و اصولی انجام داده است؟مسلما خیر.راه های عبور از فیلتری ن گ بسیار بالا است تا جایی که نرم افزارهای چون اولتراسورف سرورهای مخصوص و صفحه ای مخصوص برای ایرانیان قرار داده است چون حجم ورودی از ایران در این سایت و استفاده از آن بسیار بالاست.سایتهای بلاک شده ای مانند بالاترین و فیس بوک و توییتر و بعضا سایت های مستهجن انگلیسی زبان رتبه ی بالایی در رنکینگ الکسا دارند و جزء پر مخاطب ترین سایت ها ی ایرانی هستند.
http://xs344.xs.to/xs344/09414/balatarinranking769.png
البته بعد از ایران کشور چین هست که شدیدترین محدودیت های اینترنتی را دارد،تعداد سایت های مستهجن چینی بسیار بالاتر از ایرانی است و با سرچ لغت چینی در گوگل این امر واضح است.البته در حال حاضر کمیته ی هیتلرینگ بخش ترجمه ی گوگل را نیز فیلتر کرده است و این نیز یکی از کارهای غیر اصولی در دنیای فیل*ترینگ است.
http://www.geek.com/wp-content/uploads/2008/11/videotage_install-440-x-334.jpg
فیل*ترینگ به بخش های مختلفی تقسیم می شود :
Political and social filtering.
Filtering targeted at local sites and global sites.
Filtering and the rule of law.
Political filtering and voice and accountability.
Social filtering and voice and accountability.
فیلترینگ سایت های مستهجن
و...
در تمامی موارد ایران و چین جزء سخت گیر ترین کشورهای محدودکننده ی اینترنت هستند.
http://xs744.xs.to/xs744/09414/filtering_in_iran344.png
در مورد فی*ترینگ در ایران :
سال 2000 ایران یکی از شدیدترین تکنیک های سیستم فیلترینگ در دنیا one of the most extensive technical filtering systems in the world را نصب کرد. و چندین نفر توسط مقامات ایران دستگیر شدند.طبق آمار اواخر سال 2008 بیش از 10 میلیون وب سایت در ایران فیلتر شده و ماهیانه 1000 سایت و وبلاگ در ایران فی&لتر می شود.
پدیده ای به نام اینترنت پر سرعت :
طبق برنامه ی پنجم توسعه در ایران Iran’s fourth Five-Year Development Plan باید حدود 1.5 میلیون پورت پرسرعت به کاربران داده شود ولی متاسفانه به بیش از 450 هزارتا نرسیده است.اینترنت پرسرعت عامل اصلی توسعه ی تجاری و تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی و کلیه ی ضمینه های فناوری اطلاعات است. این امار از کتاب Access Deniedنوشته ی Jonathan Zittrain and John Palfrey آورده شده است و در آن به طور کامل در مورد فیل*ترینگ در ایران سخن گفته است.
http://opennet.net/sites/opennet.net/files/AD-cover-front-sm-adpage.jpg
متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از اینترنت در ایران جا نیفتاده است.و عده ی محدودی هستند که عوامل مثبت و مهم اینترنت را می دانند و دولت و رادیو تلویزیون در این زمینه مقصر اصلی هستند.چون آموزش های لازم و پیش گیری برای استفاده ی نادرست از اینترنت توسط جوانان و کودکان را نمی دهد.
نتیجه :
متاسفانه در اینترنت سایت های مستهجن بسیار زیاد هستندو دولت ایران به جای به کاربردن عوامل حرفه ای در فیل*ترینگ این سایت ها و کشف این سایت ها به دنبال فیل*تر کردن سایت های موسیقی و سایت های مخالف نظام و سیاسی و سایت های محبوب شبکه های اجتماعی است.و این به ضرر دولت و ملت و کشور است چون به جای بستن عامل اصلی به عوامل فرعی و غیر مربوط وارد می شود.به جای اینکه سایت های پخش کننده ی مجله های س.ک.*سی بسته شوند سایته های موزیک و سیاسی و بعضا سایت های خوبی که اشتباها بلاک شده اند،بلاک می شوند.
این نکته را هم نباید فراموش کرد که محدودیت زیاد به هیچ وجه جواب نخواهد داد.
http://techwiredau.com/images1/censorship.jpg
منبع : keyneveshte

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati